Říkáte si: „Ale jak? Jak malým dětem vysvětlit působení teplého vzduchu? Jak popsat vznik oblaků? Jak popsat projevy bouřky?“ Celou sbírku „pokusů“ jsem objevila v knize nazvané Vědci v mateřské škole, díky níž mé děti získaly spoustu vědomostí o vzduchu a o počasí. Autorkami publikace vydané v květnu tohoto roku nakladatelstvím Portál jsou Dagmar Krupová a Ivana Rochovská.
Zejména v předškolním a mladším školním věku lze ovlivnit způsob myšlení a jednání nejmenších dětiček. Je důležité, aby takto malé děti netrpěly obavami z méně častých jevů v přírodě. Toho můžeme dosáhnout tím, že jim přírodní jevy vysvětlíme. A nejlépe toho dosáhneme formou pokusů. Autorky knihy využívají dětské představy o vzduchu a o počasí a nabízí řadu aktivit, které je dále rozvíjejí. Badatelské aktivity přitom nejsou náročné na pomůcky a děti při nich zažívají nadšení a radost z objevování zajímavých přírodních jevů.
Nejlépe mohu přiblížit bádání formou pokusů, které jsem s dětmi uskutečnila. Nechala jsem se inspirovat uvedenou publikací. První pokus je ukázkou pohybu teplého vzduchu. Pravítko se pohybovalo směrem nahoru a dolů podle toho, pod kterým sáčkem byla hořící svíčka.
Zajímavým pokus byl i s papírovým hadem. Zde se více zapojily děti, neboť hada samy vyráběly. Každé dostalo papír, na němž byl kruh o průměru 10cm a v něm spirála. Tu dítě samo vystřihlo a dospělý navlékl dírkou nitku, aby had mohl volně viset. Potom dítě drželo vystřiženého hada nad hořící svíčkou a pozorovalo jeho točivý pohyb.
UPOZORNĚNÍ: U těchto pokusů je nutnost neustálé přítomnosti dospělé osoby a zapalování patří výhradně do rukou pedagoga/rodiče.
Kniha je doplněna o spoustu fotografií z mateřských škol i o obrázky dětí. Je vhodná nejen pro učitele předškolních zařízení, ale i pro rodiče, kteří chtějí vést děti cestou poznávání, objevování a na této cestě s nimi sdílet radostné chvíle při společných badatelských hrátkách.